Ahad, 5 Mei 2013

"Cinco de Mayo" 2013 - Hari Mengundi PRU13


Hari ini adalah "Cinco de Mayo".

Apakah maknanya perkataan di atas? Sebenarnya, ia adalah dari Bahasa Sepanyol atau Spanish dalam Bahasa Inggerisnya yang bermaksud the fifth of May atau 5 haribulan Mei. Memang hari ini bertarikh 5hb Mei.

Hari ini sangat istimewa bagi aku bukan sahaja sebagai seorang pengundi berdaftar yang sah tetapi sebagai seorang bapa yang anak tunggal perempuannya dilahirkan pada hari ini lima belas (15) tahun lalu. Anak perempuan yang diberi nama Anis Fariha yang juga bakal menduduki peperiksaan PMR menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke 15 pada hari ini.

Kek Harijadi anakku, Anis Fariha

Buat pertama kalinya aku mengundi di Parlimen Shah Alam (P108) dan DUN Kota Anggerik (N40). Dengan umur aku yang baru menjangkau 45 tahun bulan April yang lalu, aku mula layak mengundi pada PRU ke 8 yang telah diadakan pada tahun 1990. Ketika itu aku baru berumur kira-kira 22 tahun. Seperti yang pernah aku tulis sebelum ini, aku tidak mengundi pada PRU ke 8 tersebut kerana sedang berada di luar negara. Waktu itu, perhubungan komunikasi dan IT tidak secanggih sekarang. Ia masih diperingkat baru.

Aku mengundi di SK TTDI Jaya yang terletak kurang 10 kilometer dari rumah. Aku tidak keluar waktu pagi.  Aku keluar dari rumah ke pusat mengundi kira-kira pada pukul 12.25 petang. Aku tidak berseorangan, tetapi bersama isteriku yang akan mengundi buat kali keempat.

Aku dan isteriku sangat bernasib baik kerana barisan tidaklah panjang. Hanya 3, 4 orang sahaja di hadapan kami. Kami diletakkan di saluran 3. Tidak sampai sepuluh minit aku dan isteriku telah selesai menjalankan kewajipan mengundi. Aku mulakan proses pemangkahan di atas kertas undi dengan kalimah Bismillahir Rahmanir Rahim.

Berikut adalah gambar2 yang sempat aku snap sewaktu keluar mengundi di TTDI Jaya.

Calon2 P108 Shah Alam.

PAS - Khalid Samad

BN - Zulkifli Noordin

Perang poster

foto 1

foto 2

foto 3

Khemah Semakan SPR,  waktu 12.30pm hingga 1.00pm  - Agak lengang dan tiada orang. Mungkin disebabkan lunch hour?

semakan daftar pemilih
 Pusat mengundi di SK TTDI Jaya.
sk ttdi jaya, dibuka pada tahun 1997

saluran 1, 2 & 3

saluran 4
 Penggunaan dakwat yang pertama kali pada PRU kali ini.
bukti yg aku sudah membuang undi

Ketika entri ini ditulis, aku sudah bersiap sedia menunggu keputusan pilihanraya di kaca TV, saluran Astro Awani. Dijangka paling awal keputusan akan mula masuk bermula jam lapan malam. KITA TUNGGU DAN LIHAT SIAPA YANG MENANG. Calon mana yang akan menang bagi P108? Adakah parti PAS dan PKR akan mengekalkan P108 dan N40? Sudah pasti aku tidak sabar menanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan