Khamis, 18 April 2013

Senarai PRU


Demam PRU (Pilihan Raya Umum) semakin hari semakin memuncak. Ramai yang semakin kecewa terutamanya mereka yang tidak tercalon serta para penyokong mereka. Protes dan luahan tidak puas hati mula berlaku di sana sini. Kita lupakan perkara ini buat seketika.

Di sini aku ingin berkongsi beberapa maklumat asas PRU terutamanya dengan generasi muda kita. PRU kali ini adalah kali yang ke berapa? Bila PRU di negara kita bermula? Berapa banyakkah kerusi yang dipertandingkan pada PRU kali pertama? Berapa ramai jumlah pengundi berdaftar pada ketika itu? Berapa ramai pula pada PRU kali ini?

Pilihan raya ini untuk apa sebenarnya? Kenapa kita perlu membuang undi? Sistem pemilihan yang bagaimana diamalkan oleh Malaysia?

Secara ringkas pilihan raya adalah proses untuk memilih. Sudah pasti proses memilih tidak sama dengan melantik. Siapa yang para pengundi pilih? Jawapannya ialah calon-calon yang bertanding untuk menjadi samada Ahli Parlimen / MP (Member of Parliament) dan ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri).

Sistem pilihan raya di Malaysia mengamalkan First-Past-The-Post (FPTP) sistem seperti yang diamalkan di United Kingdom. Sistem ini juga dikenali sebagai sistem mudah (simple) atau single member territorial representation. Senang cerita, calon akan menang jika dia memperolehi undi yang lebih tinggi walaupun dengan hanya kelebihan satu undi.

Jadual di bawah meringkaskan senarai PRU di negara kita yakni pada tahun bila diadakan. Jumlah kerusi yang dipertandingkan (nota: kerusi parlimen sahaja) dan jumlah bilangan pengundi berdaftar. PRU yang dihighlight warna kuning adalah PRU yang aku layak untuk mengundi.

sumber : sinarharian online
Jika diperhatikan dari statistik di atas, jumlah kerusi parlimen telah bertambah sekali ganda dari hanya 104 kerusi pada tahun 1959 kepada 222 pada PRU kali ini. Manakala pertambahan jumlah pengundi berdaftar telah bertambah lima (5) kali ganda dari dua juta kepada tiga belas (13) juta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan