Isnin, 2 Januari 2012

Fahim Belajar Tunggang Basikal

Adakah anda masih ingat ketika mula-mula belajar menunggang basikal? Berapakah usia anda ketika itu? Siapa yang mengajar anda? Basikal apa yang digunakan?

Tidak banyak yang aku ingat ketika mula belajar menunggang basikal di pertengahan tahun 70an. Berapa umur aku ketika itu pun sudah tak ingat. Tetapi rasanya sekitar 7 atau 8 tahun yakni setahun dua lebih muda dari usia Fahim yang menginjak 10 tahun, tahun ini. Di antara tempat aku belajar menunggang basikal itu yang masih jelas dalam ingatan ialah di halaman rumah nenekku yang ku panggil UWO. Rumahnya terletak kira-kira 3 kilometer dari rumahku. (di Tebuk / Jalan Sultan di Kampung Sungai Tengar)

Boleh dikatakan aku belajar sendiri dan kerap kali terjatuh. Agak kelakar kerana memandangkan basikal  agak besar, di peringkat awalnya aku hanya menyelit di celah palang bukan duduk di atas tempat duduk basikal. Kalaulah teknologi canggih di zaman itu seperti hari ini dengan pelbagai kamera digital di mana  aksi-aksi aku belajar menunggang basikal tersebut dirakam, sudah pasti anak-anakku akan tertawa terbahak-bahak.

Tidak seperti ketika anak bongsuku, Fahim, yang belajar menunggang basikal beberapa hari lalu. Aksi-aksinya telah ku rakam dengan menggunakan BlackBerry. Lihatlah aksi-aksinya di bawah.  




Memandangkan saiz basikal yang bersesuian dengan Fahim, dia tidak perlu "mencelah" di palang besi seperti aku lebih tiga dekad lalu. Bangga juga aku kerana Fahim cepat belajar kerana dalam masa sejam dua telah boleh menunggang basikal. Tidak seperti aku dahulu yang agak lambat he he he ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan