Selasa, 27 Disember 2011

"Tombiruo Terakhir", Buku Terakhir Trilogi Tombiruo


Sepuluh hari yang lalu aku sekeluarga ke Mid Valley Megamall selepas usai majlis "Hari Keluarga" syarikat. Sungguh ramai sekali pengunjung ke shopping mall tersebut kerana agak lama juga aku menunggu untuk dapat parkir.

Bukan nak window shopping sangat, tetapi ingin ke MPH sebenarnya. Anak perempuanku Anis Fariha yang suka membaca seperti aku dok sibuk nak beli buku. Begitulah juga dengan aku yang ingin mencari dan membeli buku terakhir trilogi TOMBIRUO yang berjudul "Tombiruo Terakhir" tulisan novelis thriller No 1 Malaysia, Ramlee Awang Murshid.

Aku baru saja mengenali penulis ini beberapa bulan yang lalu melalui akhbar. Sudah banyak novel yang ditulisnya. Lebih daripada 20 buah kalau tak silap aku.

Buku pertama Ramlee yang aku beli ialah Tombiruo pada hari ulangtahun kelahiran anak sulungku, Fikri. Aku beli di Kompleks PKNS Shah Alam. Siap dapat discount 10 peratus lagi.


Memandangkan buku Tombiruo tersebut merupakan buku Ramlee pertama yang aku baca, pembacaanku sungguh khusyuk sekali. Buku setebal 517 muka surat itu aku sudahkan dalam masa 10 jam. Percaya tak? Begitulah aku, jika sudah seronok membaca tidak ingat benda lain. Al-maklum, buku "jualan terlaris"lah katakan.

Ini bermakna secara purata, aku membaca 100 halaman dalam masa dua jam.



Ketika menulis entri ini, aku telah selesai membaca 64 bab buku tersebut. Ini bermakna, 463 muka surat dari sejumlah 577 telah pun dibaca. Sebahagian besarnya aku baca ketika berada di kampung sewaktu bercuti hujung minggu kelmarin.

Ejim si Tombiruo telah pulang ke Hutan Keningau melepaskan kerinduan setelah berada di hutan batu KL selama 10 tahun. Hutan Keningau dan keluarga Tuan Berham terutamanya Amirul, anak kemanakan Ejim, telah diketengahkan semula.

Apakah kesudahan ceritanya? Mampukah Ejim sebagai watak utama dalam novel ini mengharungi cabaran baru di Hutan Keningau? Teruskan membaca ... he he

Selain buku "Tombiruo Terakhir", aku juga membeli sebuah buku Ramlee yang lain. Judulnya ialah "Ranggau". Agak menarik dan catchy judul buku tersebut. Kalau mengikut sinopsisnya, watak utama buku ini ialah Ursula Gimbang. Ursula telah diamanahkan oleh ayahnya Tuan Gimbang, seorang tokoh korporat di Negeri Bawah Bayu untuk menyiasat tentang kehilangan adik perempuannya yang dikaitkan dengan Ranggau.

Nak tahu lebih lanjut tentang Ranggau, moh kita baca novelnya ya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan